Menu główne

Dodatkowe
Ćwiczenia - Skoczność

Skoczność, na którą składa się siła, szybkość i zwinność w zasadzie nie jest zaliczana do cech motorycznych , ale ze względu na jej istotne znaczenie dla większości dyscyplin sportu w tym i PN, wymieniamy jej najważniejsze właściwości.

Skoczność polega na „zdolność pokonywania ciężaru własnego ciała dzięki dynamicznej pracy odpowiednich mięśni i jak najwyższego czy najbardziej odległego odbicia od określonego pkt podłoża:. Na skoczność wpływa szereg czynników: budowa ciała, szybkość, siła, technika, przygotowanie ogólne i odpowiednia koordynacja ruchowa.

Jak wiadomo, wysokość i długość skoku zależy od koordynacji szybkości rozbiegu i siły odbicia. Toteż dobierając odpowiednie ćwiczenia kształtujące skoczność, należy mieć na uwadze siłę i szybkość ogólną zawodnika, z uwzględnieniem specyfiki danej dyscypliny sportu.

Dla piłkarza najważniejsza jest umiejętność odbicia z jednej lub z obu nóg, jak również utrzymania właściwej pozycji tułowia w powietrzu w celu uderzenia piłki płaszczyzną czoła. Skoczność znajduje szersze zastosowanie przy tzw. Grze górą i wiązana jest nie tylko z uderzeniem piłki głową, ale również z innymi elementami techniki jak przyjęcia piłki nogą w powietrzu, klatką piersiową, podanie lub strzał (nożycami). Skoczność ma pierwszorzędne znaczenie dla bramkarzy.

Praca nad kształtowaniem skoczności powinna w zasadzie trwać przez wszystkie okresy treningowe. Oto kilka przykładowych ćwiczeń służących do wyrabiania skoczności:
1)ćwiczenia gimnastyki ogólnorozwojowej,
2)ćwiczenia ze sztangą (wyskoki, przysiady),
3)ćwiczenia ze skakanką,
4)skoki z miejsca, rozbiegu,
5)ćwiczenia wyrabiające szybkość, starty, biegi z przyspieszeniem,
6)zabawy skocznościowe,
7)sportowe dyscypliny uzupełniające (siatkówka, koszykówka),
8)ćwiczenia gimnastyczne (skoki z odskoczni, na batucie),
9)skoki i wyskoki dosiężne ręką i głową,
10) zeskoki w głąb na piasek lub inne miękkie podłoże,
11) przysiady i wyprosty w rozmaitych pozycjach,
12) wyskoki w górę z półprzysiadu z obciążeniem i bez,
13) przysiad i wyskok w górę z wymachem ramion, opadając ponowny przysiad i ponowny wyskok – sprężynka,
14) sprężynka na jednej nodze,
15) podskoki z podciąganiem kolan do klatki piersiowej,
16) wieloskoki z nogi na nogę,
17) wieloskoki na jednej nodze,
18) wieloskoki z lądowaniem do głębokiego przysiadu,
19) biegi pod strome wzniesienia,
20) biegi z podskokami w głębokim i sypkim piasku.








Ćwiczenia

Zobacz także

Wszelkie prawa zastrzeżone. Ostatnia aktualizacja 26.06.2012 © 2012
www.treningipilkarskie.w.interii.pl Strona o treningach piłkarskich by Davidinho stat4u