Menu główne

Dodatkowe
Ćwiczenia - Rozwój cech motorycznych piłkarza

Przy wykonywaniu jakiegokolwiek ruchu niezbędne jest zastosowanie określonego sposobu jego wykonania (technika) oraz wykorzystanie pewnych potencjalnych cech ruchowych, które nazywamy cechami motorycznymi.

”Przez cechy motoryczne będziemy rozumieć wielkości charakteryzujące potencjalne możliwości ruchowe danego organizmu. Są to wielkości, czyli cechy, które możemy mierzyć w określonych jednostkach, przy czym każda cecha musi mieć swój odrębny wymiar”.

W procesie treningowym zwraca się uwagę na konieczność stosowania wszechstronnych ćwiczeń rozwijających u zawodnika umiejętności nie tylko w zakresie wąskiej specjalizacji, ale również ogólną sprawność fizyczną – niezbędną podbudowę sprawności specjalnej.

Rozwój cech motorycznych jest podstawą rozwoju fizycznego zawodnika. W ostatnich latach aktualność tej problematyki znalazła odbicie w wielu pracach poszerzających naszą wiedzę dotyczących przejawów motoryczności ludzkiej. Bezpośrednim celem treningu jest polepszenie stanu wydolności organizmu pod względem funkcjonalnym i morfologicznym. Znajduje to pełne odzwierciedlenie w rozwoju cech motorycznych, do których zaliczamy: siłę, szybkość, wytrzymałość, a także niekiedy zwinność.

Przed omówieniem poszczególnych cech wspomnieć należy o ogólnych metodach ich kształtowania. Metody te polegają głównie na właściwym połączeniu obciążeń i odpoczynku. Obciążenie jest to wpływ, jaki wywiera na organizm ćwiczącego wykonywane przez niego ćwiczenie fizyczne. Ćwiczenia fizyczne cechuje rozmaita wielkość i intensywność obciążenia. Obciążenie zależy od liczby wykonywanych ćwiczeń.

Wielkość obciążenia określamy:
1) miarą ciężaru (np. Ciężar sztangi),
2) odległością (np. Długość przebieganego dystansu),
3) czasem przeznaczonym na dane ćwiczenie,
4) ilością wykonywanych ćwiczeń.

Ilość obciążenia jest to sumaryczne wykonanie ćwiczeń w odpowiednim czasie np. Przebiegnięcie 3x60m w czasie 8sek każdy, łączny podniesiony ciężar itp.

Intensywność obciążenia jest to natężenie pracy treningowej w określonym czasie np. Szybkość ruchu, moc pracy. Inaczej intensywność zależy od ilości ruchów wykonanych w jednostce czasu.

Między ilością i intensywnością obciążenia zachodzi zależność odwrotnie proporcjonalna. Wielkość obciążenia zależy również od odpowiednich reakcji organizmu na dan ćwiczenie (zmiany fizjologiczne).

Przy kształtowaniu poszczególnych cech motorycznych należy koniecznie stosować odpoczynek. Najczęściej przerwy odpoczynkowe trwają tak długo, aby następny wysiłek odbywał się na bazie nie tylko odbudowanej, lecz nawet zwiększonej zdatności do pracy (przerwy optymalne). W niektórych wypadkach stosuje się jednak przerwy skrócone, stwarzające warunki do częściowej tylko odbudowy zdatności do pracy (praca na bazie zmęczenia).

Umiejętne regulowanie obciążenia i odpoczynku stanowi bardzo ważny element w każdej lekcji treningowej. Wyróżnia się następujące sposoby regulowania obciążenia:
1)zmiany bezpośrednie czynności ruchowych (np. Zmiana pozycji wyjściowej, kierunku ruchu, ilości powtórzeń),
2)zmiany zewnętrzne warunków czynności ruchowych (przeszkód, granic przestrzennych, w których odbywa się ćwiczenie),
3)zmiany przerw odpoczynkowych (skrócenie ich lub wydłużenie).







Ćwiczenia

Zobacz także

Wszelkie prawa zastrzeżone. Ostatnia aktualizacja 26.06.2012 © 2012
www.treningipilkarskie.w.interii.pl Strona o treningach piłkarskich by Davidinho stat4u